Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Tramweg Zutphen-Emmerik: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
('s-Heerenberg)
k (redactie, opmaak)
Regel 1: Regel 1:
De '''ZE-tram''' is de tram van [[Zutphen]] naar [[Emmerik]] via [[Doetinchem]] en [['s-Heerenberg]].
+
De '''ZE-tram''' was de tram van [[Zutphen]] naar [[Emmerik]] via [[Doetinchem]] en [['s-Heerenberg]]. Het baanvak tussen Zutphen en 's-Heerenberg werd op 12 september [[1902]] in gebruik genomen.
 
+
[[Bestand:Tramweg vrijdag 10 09 1902.JPG|500px|thumb|left|'''Uit ''Het Nieuws van den Dag'' van 10 september 1902]]
+
<br clear="all"/>
==Zomer en Winterdiensten==
+
==Zomer- en winterdiensten 1932-1933 ==
 
 
 
<gallery>
 
<gallery>
 
Afbeelding:Winterdienst 1932-330004 (Medium).JPG
 
Afbeelding:Winterdienst 1932-330004 (Medium).JPG
Regel 14: Regel 13:
 
Afbeelding:Zomerdienst0001 (Medium).JPG
 
Afbeelding:Zomerdienst0001 (Medium).JPG
 
</gallery>
 
</gallery>
 
Advertentie Tramweg 10-09-1902
 
[[Bestand:Tramweg vrijdag 10 09 1902.JPG|250px|thumb|left]]
 
 
<br clear="all"/>
 
<br clear="all"/>
 
 
==Doetinchem==
 
==Doetinchem==
In [[Doetinchem]] bij het tramstation aan de Keppelseweg konden passagiers instappen/overstappen op de tram richting [[Gaanderen]], [[Terborg]], [[Silvolde]], [[Ulft]] en [[Gendringen]]. Of de tram naar [[gemeente Bergh|Bergh]] en [[Emmerik]] nemen.
+
[[Bestand:Tram_Zeddam_sHberg.jpg|right]]
 +
In [[Doetinchem]] bij het tramstation aan de Keppelseweg konden passagiers in- en overstappen op de tram richting [[Gaanderen]], [[Terborg]], [[Silvolde]], [[Ulft]] en [[Gendringen]], of de tram naar [[gemeente Bergh|Bergh]] en [[Emmerik]] nemen.
  
[[Bestand:Tram_Zeddam_sHberg.jpg|right]]
+
In het [[adresboek 1935]] staan onder Doetinchem de volgende ''Tramwegmaatschappijen'':
In het [[adresboek 1935]] staan onder Doetinchem de volgende ''Tramweg mijen'':
 
 
*N.V. Geldersch-Overijsselsche Stoomtram Mij., Keppelscheweg.
 
*N.V. Geldersch-Overijsselsche Stoomtram Mij., Keppelscheweg.
 
*N.V. Geldersch-Westfaalsche Tramweg Mij., Keppelscheweg.
 
*N.V. Geldersch-Westfaalsche Tramweg Mij., Keppelscheweg.
Regel 29: Regel 24:
 
*N.V. Tramweg Mij. Zutphen-Emmerik, Ds. v Dijkweg, Telefoon 29.
 
*N.V. Tramweg Mij. Zutphen-Emmerik, Ds. v Dijkweg, Telefoon 29.
  
De [[Tramweg Zutphen-Emmerik|ZE-tram]] ging langs de gasfabriek, over de stadswal (Gaswal?) naar de Oude IJsselbrug (nu alleen voor fietsers en voetgangers).  
+
De ZE-tram ging langs de gasfabriek, over de stadswal (Gaswal?) naar de Oude IJsselbrug (nu alleen voor fietsers en voetgangers).  
  
Na de [[Tweede Wereldoorlog]] was er een noodbrug en kon de tram niet over de [[Oude IJssel]]. De halte was toen bij de brug. Via de Wijnbergseweg waar Conserven Blom gevestigd was, naar [[Halte Wijnbergen]] (het station van NS in de [[gemeente Doetinchem]]). Bartje Krijt had er tegenover een [[Horeca|hotel-café]]: In [[Adresboek 1935|1935]] S.A. Krijt, ''Hotel Pension Wijnbergen'', Wijnbergscheweg 86, telefoon 229.
+
Na de [[Tweede Wereldoorlog]] was er een noodbrug en kon de tram niet over de [[Oude IJssel]]. De halte was toen bij de brug. Via de Wijnbergseweg, waar Conserven Blom gevestigd was, ging de tram naar [[Halte Wijnbergen]]; het station van de NS in de [[gemeente Doetinchem]]. Bartje Krijt had daartegenover een [[Horeca|hotel-café]]. In Adresboek 1935 staat S.A. Krijt, ''Hotel Pension Wijnbergen'', Wijnbergscheweg 86, telefoon 229.
  
 
==Wijnbergen==
 
==Wijnbergen==
Na Halte Wijnbergen werd de [[gemeentegrens]] gepasseerd bij [[Onna, Van (Wijnbergen)|Van Onna]] en de [[St. Martinus Wijnbergen|kerk]] waar men kon in- en uitstappen. Vervolgens tussen de [[school de Tol]] en [[Bakkers|bakkerij]] Hebing door richting [[Botteram]] waar ook een halte was.
+
Na Halte Wijnbergen werd de [[gemeentegrens]] gepasseerd bij [[Onna, Van (Wijnbergen)|Van Onna]] en de [[St. Martinus Wijnbergen|kerk]], waar men kon in- en uitstappen. Vervolgens reed de tram tussen [[school de Tol]] en de [[Bakkers|bakkerij]] van Hebing door naar de [[Botteram]], waar ook een halte was.
  
 
==Braamt==
 
==Braamt==
In [[Braamt]] kwam de tram langs de [[Koendersmolen]], met een tramhalte.
+
In [[Braamt]] kwam de tram langs de [[Koendersmolen]], waar een halte was.
*Volgende haltes: ''Kersjeslaan'' en '' 't Hofke''
+
 
 +
De volgende haltes waren:
 +
*''Kersjeslaan''
 +
*'''t Hofke''
  
 
==Zeddam-Vinkwijk==
 
==Zeddam-Vinkwijk==
[[Bestand:Kopie van stationskoffiehuis 1904.jpg|500px|right|thumb|'''Het stationskoffiehuis in Zeddam toen J.H. Claessen, de vader de [[onderwijzers]] [[Claessen, Johannes Antonius|J.A.]] en [[Claessen, Joseph Hubertus|J.H. Claessen]], daar stationschef was.'''<br>Klik voor een vergroting.]]
+
In [[Zeddam]] was een met [[Waag, De (Horeca)|station met een koffiehuis]]
[[Bestand:Suffe_Hendrik.jpg|left|thumb|De Suffe Hendrik|450px]]
+
 
*[[Station Zeddam met Stationskoffiehuis]]
+
Bij [[Molen Volharding|molen De Volharding]] in [[Vinkwijk]] was een aftakking naar [[Terborg]]. Die tram reed via de [[Vinkwijkseweg]] naar de [[Terborgseweg Zeddam|Terborgseweg]] en kwam ook langs de [[Boterfabriek Klein-Azewijn|zuivelfabriek]] in [[Azewijn|Klein-Azewijn]].
*Bij de  [[Molen Volharding]] in [[Vinkwijk]] was er een aftakking naar [[Terborg]]. Die tram reed via de [[Vinkwijkseweg]] naar de [[Terborgseweg Zeddam|Terborgseweg]] en kwam ook langs de [[Boterfabriek Klein-Azewijn|zuivelfabriek]] in [[Azewijn|Klein-Azewijn]].
+
 
 +
{|
 +
|- valign=top
 +
|[[Bestand:Kopie van stationskoffiehuis 1904.jpg|400px|thumb|'''Het stationskoffiehuis in Zeddam toen J.H. Claessen, de vader de [[onderwijzers]] [[Claessen, Johannes Antonius|J.A.]] en [[Claessen, Joseph Hubertus|J.H. Claessen]], daar stationschef was.'''<br>Klik op de foto voor een vergroting.]]
 +
|[[Bestand:Suffe_Hendrik.jpg|300px|thumb|'''Locomotief ''De Suffe Hendrik'' bij station Zeddam]]
 +
|}
  
 
==Lengel==
 
==Lengel==
De Tram vervolgde zijn weg langs de tegenwoordige [[Oude Tramweg]], langs het zogenaamde [[Rooie Darp]].
+
De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige [[Oude Tramweg]] langs het zogenaamde [[Rooie Darp]].
*Halte ''Veensehoek'' bij [[Verheij, Johannes Wilhelmus|Café Verheij]]
+
 
Bij het voetbalveld van [[VVL]] in [[Lengel]] is een [[Trambaan (fietspad)|gedeeltelijk onverhard fietspad]] dat herinnert aan de '''route van de tram'''. Als we het [[Fietstocht Rondje Bergh|Rondje Bergh]] fietsen en vanaf de [[Antoniusstraat]] de [[Landweg]] ingaan, is het fietspad aan de linkerkant.
+
Bij het voetbalveld van [[VVL]] in [[Lengel]] is een [[Trambaan (fietspad)|gedeeltelijk onverhard fietspad]] dat herinnert aan de route van de tram. Als we het [[Fietstocht Rondje Bergh|Rondje Bergh]] fietsen en vanaf de [[Antoniusstraat]] de [[Landweg]] ingaan, is het fietspad aan de linkerkant.
*Halte ''De Klomp''
+
 
 +
Haltes:
 +
*''Veensehoek'' bij [[Verheij, Johannes Wilhelmus|café Verheij]]
 +
*''De Klomp'' bij [[Klomp|café De Klomp]]
 
<br clear="all"/>
 
<br clear="all"/>
 
=='s-Heerenberg==
 
=='s-Heerenberg==
*Halte Molenpoort
+
Haltes:
*Halte gemeentehuis?
+
*''Molenpoort''
*Tramstation 's-Heerenberg
+
*''Gemeentehuis''?
 +
*''Tramstation 's-Heerenberg''
 
{|
 
{|
 
|- valign=top
 
|- valign=top
|[[Bestand:Halte_Molenpoort.jpg|350px|thumb|Halte Molenpoort]]
+
|[[Bestand:Halte_Molenpoort.jpg|350px|thumb|'''Halte Molenpoort]]
 
|[[Bestand:Tramstation.jpg|350px]]
 
|[[Bestand:Tramstation.jpg|350px]]
 
|- valign=top
 
|- valign=top

Versie van 24 dec 2014 om 14:14

De ZE-tram was de tram van Zutphen naar Emmerik via Doetinchem en 's-Heerenberg. Het baanvak tussen Zutphen en 's-Heerenberg werd op 12 september 1902 in gebruik genomen.

Uit Het Nieuws van den Dag van 10 september 1902


Zomer- en winterdiensten 1932-1933


Doetinchem

Tram Zeddam sHberg.jpg

In Doetinchem bij het tramstation aan de Keppelseweg konden passagiers in- en overstappen op de tram richting Gaanderen, Terborg, Silvolde, Ulft en Gendringen, of de tram naar Bergh en Emmerik nemen.

In het adresboek 1935 staan onder Doetinchem de volgende Tramwegmaatschappijen:

  • N.V. Geldersch-Overijsselsche Stoomtram Mij., Keppelscheweg.
  • N.V. Geldersch-Westfaalsche Tramweg Mij., Keppelscheweg.
  • N.V. Geldersche Tramweg Mij., Keppelscheweg, Telefoon 130.
  • N.V. Tramweg Mij. Zutphen-Emmerik, Ds. v Dijkweg, Telefoon 29.

De ZE-tram ging langs de gasfabriek, over de stadswal (Gaswal?) naar de Oude IJsselbrug (nu alleen voor fietsers en voetgangers).

Na de Tweede Wereldoorlog was er een noodbrug en kon de tram niet over de Oude IJssel. De halte was toen bij de brug. Via de Wijnbergseweg, waar Conserven Blom gevestigd was, ging de tram naar Halte Wijnbergen; het station van de NS in de gemeente Doetinchem. Bartje Krijt had daartegenover een hotel-café. In Adresboek 1935 staat S.A. Krijt, Hotel Pension Wijnbergen, Wijnbergscheweg 86, telefoon 229.

Wijnbergen

Na Halte Wijnbergen werd de gemeentegrens gepasseerd bij Van Onna en de kerk, waar men kon in- en uitstappen. Vervolgens reed de tram tussen school de Tol en de bakkerij van Hebing door naar de Botteram, waar ook een halte was.

Braamt

In Braamt kwam de tram langs de Koendersmolen, waar een halte was.

De volgende haltes waren:

  • Kersjeslaan
  • 't Hofke

Zeddam-Vinkwijk

In Zeddam was een met station met een koffiehuis

Bij molen De Volharding in Vinkwijk was een aftakking naar Terborg. Die tram reed via de Vinkwijkseweg naar de Terborgseweg en kwam ook langs de zuivelfabriek in Klein-Azewijn.

Het stationskoffiehuis in Zeddam toen J.H. Claessen, de vader de onderwijzers J.A. en J.H. Claessen, daar stationschef was.
Klik op de foto voor een vergroting.
Locomotief De Suffe Hendrik bij station Zeddam

Lengel

De Tram vervolgde zijn weg over de tegenwoordige Oude Tramweg langs het zogenaamde Rooie Darp.

Bij het voetbalveld van VVL in Lengel is een gedeeltelijk onverhard fietspad dat herinnert aan de route van de tram. Als we het Rondje Bergh fietsen en vanaf de Antoniusstraat de Landweg ingaan, is het fietspad aan de linkerkant.

Haltes:


's-Heerenberg

Haltes:

  • Molenpoort
  • Gemeentehuis?
  • Tramstation 's-Heerenberg
Halte Molenpoort
Tramstation.jpg
Tram voor het klooster in 's-Heerenberg
Het tramgebouw bij het klooster staat er nog - de sporen zijn al weg
Twee foto's met de zijkant van het tramgebouw
Tramstation zijkant 2kl.jpg


Bronnen

  • Old Ni-js nummer 58,
  • Herinneringen Jan Lukkezen,
  • Herinneringen wijlen Carl von Gimborn.
  • Archief Benny Schuurman. Zomer en Winterdiensten

Sjabloon:Onderwerp