Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Kuster, Johannes Hendrikus: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k
Regel 1: Regel 1:
Jan Kuster, geboren op ........ 19... vertrok in september [[1946]] als dienstplichtig militair met het troepentransportschip 'de Ruis' naar Nederlands Indië. De reis ging via het Suez-kanaal en duurde 23 dagen, waarvan Jan het grootste gedeelte zeeziek was en hij niet kon slapen omdat de scheepsschroeven voor de militairen achter in het schip, waar ook Jan zijn slaapplaats zich bevond, te veel lawaai maakten.
+
Jan Kuster, geboren op ........ 19... vertrok in september [[1946]] als dienstplichtig militair met het troepentransportschip 'Willem Ruys' naar Nederlands Indië. De reis ging via het Suez-kanaal en duurde 23 dagen, waarvan Jan het grootste gedeelte zeeziek was en hij niet kon slapen omdat de scheepsschroeven voor de militairen achter in het schip, waar ook Jan zijn slaapplaats zich bevond, te veel lawaai maakten.
  
'''Jan Kuster''' diende bij de AAT (Aan- en Afvoer Troepen) van de HPVA (HulPVerbandplaatsAfdeling) van de Eerste Divisie 7 December. Deze divisie was vernoemd naar de rede van Koningin Wilhelmina in Londen op 7 december 1942. Ze hield deze rede omdat het toen precies een jaar geleden was dat de Japanners Pearl Harbor hadden aangevallen.
+
'''Jan Kuster''' diende bij de AAT (Aan- en Afvoer Troepen) van de 3e HPVA (HulPVerbandplaatsAfdeling) van de Eerste Divisie 7 December. Deze divisie was vernoemd naar de rede van Koningin Wilhelmina in Londen op 7 december 1942. Ze hield deze rede omdat het toen precies een jaar geleden was dat de Japanners Pearl Harbor hadden aangevallen.
  
 
Kuster vocht mee in de eerste politionele actie (codenaam operatie Product) in juni 1947 en ook in de tweede politionele actie in december 1948 (codenaam operatie Kraai). Op 29 december 1949 was hij weer terug in de haven van Rotterdam. Zeeziek was hij op de terugreis niet meer geweest en wijs geworden sliep hij midscheeps, zodat hij van de scheepsschroeven geen last meer had.
 
Kuster vocht mee in de eerste politionele actie (codenaam operatie Product) in juni 1947 en ook in de tweede politionele actie in december 1948 (codenaam operatie Kraai). Op 29 december 1949 was hij weer terug in de haven van Rotterdam. Zeeziek was hij op de terugreis niet meer geweest en wijs geworden sliep hij midscheeps, zodat hij van de scheepsschroeven geen last meer had.

Versie van 5 jul 2007 om 18:19

Jan Kuster, geboren op ........ 19... vertrok in september 1946 als dienstplichtig militair met het troepentransportschip 'Willem Ruys' naar Nederlands Indië. De reis ging via het Suez-kanaal en duurde 23 dagen, waarvan Jan het grootste gedeelte zeeziek was en hij niet kon slapen omdat de scheepsschroeven voor de militairen achter in het schip, waar ook Jan zijn slaapplaats zich bevond, te veel lawaai maakten.

Jan Kuster diende bij de AAT (Aan- en Afvoer Troepen) van de 3e HPVA (HulPVerbandplaatsAfdeling) van de Eerste Divisie 7 December. Deze divisie was vernoemd naar de rede van Koningin Wilhelmina in Londen op 7 december 1942. Ze hield deze rede omdat het toen precies een jaar geleden was dat de Japanners Pearl Harbor hadden aangevallen.

Kuster vocht mee in de eerste politionele actie (codenaam operatie Product) in juni 1947 en ook in de tweede politionele actie in december 1948 (codenaam operatie Kraai). Op 29 december 1949 was hij weer terug in de haven van Rotterdam. Zeeziek was hij op de terugreis niet meer geweest en wijs geworden sliep hij midscheeps, zodat hij van de scheepsschroeven geen last meer had.