Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Vliegtuigen neergestort in Bergh: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(vliegtuigen gelinkt)
(tekst gereviseerd)
Regel 1: Regel 1:
 
= '''Inleiding''' =
 
= '''Inleiding''' =
In de Tweede Wereldoorlog zijn er meerdere vliegtuigen neergestort in [[gemeente Bergh|Bergh]], zowel van de Duitse ''Luftwaffe'' als van de geallieerde luchtmachten. De Duitse vliegtuigen en een deel van de geallieerde waren jachtvliegtuigen, die meestal door een, soms door twee man gevlogen werden. Hiervan zijn er vooral aan het eind van de oorlog verscheidenen neergestort, maar gegevens hierover zijn schaars.
+
In de [[Tweede Wereldoorlog]] zijn er meerdere vliegtuigen neergestort in [[gemeente Bergh|Bergh]], zowel van de Duitse ''Luftwaffe'' als van de geallieerde luchtmachten. De Duitse vliegtuigen en een deel van de geallieerde toestellen waren jachtvliegtuigen, die allemaal in september [[1944]] tijdens en vlak na Operatie Market Garden zijn neergekomen.
  
Er is meer bekend over de geallieerde bommenwerpers, die vanaf [[1942]] in grote groepen over kwamen vliegen op weg naar hun doelen in Duitsland. Tot de invasie in Normandië op 6 juni [[1944]] waren vliegtuigen, en met name bommenwerpers, eigenlijk het enige wapen waarmee de westerse geallieerden Duitsland konden aanvallen. In de eerste oorlogsjaren waren de mogelijkheiden nog beperkt, omdat de luchtvloot nog niet op sterkte was en de navigatietechniek nog niet zodanig was dat doelen ver weg in Duitsland ook daadwerkelijk gevonden konden worden, laat staan geraakt. Aanvankelijk werden dagvluchten gemaakt, maar Duits luchafweergeschut en Duitse jachtvliegtuigen schoten hierbij zo veel geallieerde toestellen neer, dat de geallieerden overstapten op nachtvluchten. Dit maakte het probleem van de navigatie en het vinden van de doelen nog groter.
+
De geallieerde bommenwerpers zijn in de periode april [[1942]] - september 1944 neergestort. Zij behoorden tot de enorme luchtvloot die vanaf 1942 kwam overvliegen op weg naar doelen in Duitsland. Tot de invasie in Normandië op 6 juni 1944 waren vliegtuigen, en met name bommenwerpers, eigenlijk het enige wapen waarmee de westerse geallieerden Duitsland konden aanvallen. In de eerste oorlogsjaren waren de mogelijkheiden nog beperkt, omdat de luchtvloot nog niet op sterkte was en de navigatietechniek nog niet zodanig was dat doelen ver weg in Duitsland ook daadwerkelijk gevonden konden worden, laat staan geraakt. Aanvankelijk werden dagvluchten gemaakt, maar Duits luchafweergeschut en Duitse jachtvliegtuigen schoten hierbij zo veel geallieerde toestellen neer, dat de Britten overstapten op nachtvluchten. Dit maakte het probleem van de navigatie en het vinden van de doelen nog groter. De Amerikanen bleven, althans officieel, bij dagvluchten.
  
Daarop werd begin 1942 besloten bomtapijten op de Duitse steden te gaan gooien (''carpet bombing''). Dit werd gezien als de enige mogelijkheid om Duitsland effectief aan te vallen. Identificatie van individuele doelen als fabrieken en spoorwegstations was daarbij niet meer nodig. Met een toenemende frequentie, al gauw nacht na nacht, vlogen zo zwermen van honderden Britse of Amerikaanse bommenwerpers vanaf bases in Groot-Brittannië bij nacht over Nederland naar Duitsland om steden en infrastructuur te vernietigen.
+
De navigatieproblemen bij nacht losten de Britten op door bomtapijten op Duitse steden te gaan gooien (''carpet bombing''). Dit werd gezien als de enige mogelijkheid om Duitsland effectief aan te vallen. Identificatie van individuele doelen als fabrieken en spoorwegstations was daarbij niet meer nodig.  
  
Bij deze bombardementsvluchten waren de verliezen aan manschappen en vliegtuigen enorm. Van de ongeveer 125.000 mannen die voor ''RAF Bomber Command'' hebben gevlogen, zijn er ruim 55.000 (44,4%) omgekomen! Van de vliegtuigen die vertrokken, keerde gemiddeld vijf procent (een op de twintig) niet terug op zijn basis. ''RAF Bomber Command'' verloor aldus 8.325 bommenwerpers. Bij de Amerikaanse ''8th Air Force'', die vanuit Groot-Brittannië op Duitsland vloog, waren de verliezen vergelijkbaar, maar iets minder groot.
+
Met een toenemende frequentie, bij goed weer dagelijks danwel nacht na nacht, vlogen zo zwermen van honderden Britse of Amerikaanse bommenwerpers vanaf bases in Groot-Brittannië over Nederland naar Duitsland om steden en infrastructuur te vernietigen.
 +
 
 +
Bij deze bombardementsvluchten waren de verliezen aan manschappen en vliegtuigen enorm. Van de ongeveer 125.000 mannen die voor ''RAF Bomber Command'' hebben gevlogen, zijn er ruim 55.000 (44,4%) omgekomen! Van elke operatie keerde gemiddeld vijf procent van de deelnemende toestellen (een op de twintig) niet terug op zijn basis. ''RAF Bomber Command'' verloor aldus (afhankelijk van de geraadpleegde bron) rond 10.000 bommenwerpers. Bij de Amerikaanse ''8th Air Force'', die vanuit Groot-Brittannië op Duitsland vloog, waren de verliezen vergelijkbaar, maar iets minder groot.
 +
 
 +
Onderstaande opsomming van bommenwerpers en jachtvliegtuigen is gebaseerd op het ''Verliesregister 1939-1945'', dat op 29 maart [[2008]] door de [http://www.airwar39-45.nl Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945] is aangeboden aan het [http://www.nimh.nl Nederlands Instituut voor Militaire Historie]. In dit register staan (volgens de stand van 1 januari 2008) de gegevens van alle in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog neergestorte vliegtuigen. Op de pagina's van de individuele vliegtuigen staat een link naar het verliesregister.
  
 
= '''Bommenwerpers''' =
 
= '''Bommenwerpers''' =
  
Op grond van de beschikbare bronnen kan gesteld worden dat onderstaande lijst van neergestorte bommenwerpers waarschijnlijk compleet is. De toestellen zijn allemaal neergekomen in Bergh, behalve het laatste, maar in dat geval is een bemanningslid dat overleefde naderhand in Bergh terechtgekomen.
+
Van onderstaande negen bommenwerpers zijn de eerste acht neergekomen in Bergh. Het laatste is neergekomen in Zelhem, maar het [[Kelly, George|enige bemanningslid]] dat de ramp overleefde, heeft naderhand in Bergh ondergedoken gezeten.
  
 
* 14 april 1942: een Britse [[Wellington DV593|Wellington]] bij [[Kilder]].
 
* 14 april 1942: een Britse [[Wellington DV593|Wellington]] bij [[Kilder]].
Regel 24: Regel 28:
 
= '''Jachtvliegtuigen''' =
 
= '''Jachtvliegtuigen''' =
  
Van onderstaande jachtvliegtuigen staat vast dat ze in Bergh zijn neergekomen. Er zijn bronnen die van veel grotere aantallen melding maken (zie bijvoorbeeld [[Bergh in de frontlinie]]), maar hierbij kunnen toestellen zijn (zowel Duitse als geallieerde) die aan de Duitse kant van de grens zijn neergestort, of Duitse jagers die een geslaagde noodlanding konden maken en later opnieuw zijn ingezet.
+
Van onderstaande jachtvliegtuigen staat vast dat ze in Bergh zijn neergekomen. Er zijn bronnen die van veel grotere aantallen melding maken (zie bijvoorbeeld [[Bergh in de frontlinie]]), maar hierbij kunnen dubbeltellingen zijn, toestellen die aan de Duitse kant van de grens zijn neergestort, of Duitse jagers die een geslaagde noodlanding konden maken en later opnieuw zijn ingezet.
  
 
* 17 september 1944: een Britse [[Mustang III SR437|Mustang III]] bij Braamt.
 
* 17 september 1944: een Britse [[Mustang III SR437|Mustang III]] bij Braamt.

Versie van 4 jun 2008 om 16:13

Inleiding

In de Tweede Wereldoorlog zijn er meerdere vliegtuigen neergestort in Bergh, zowel van de Duitse Luftwaffe als van de geallieerde luchtmachten. De Duitse vliegtuigen en een deel van de geallieerde toestellen waren jachtvliegtuigen, die allemaal in september 1944 tijdens en vlak na Operatie Market Garden zijn neergekomen.

De geallieerde bommenwerpers zijn in de periode april 1942 - september 1944 neergestort. Zij behoorden tot de enorme luchtvloot die vanaf 1942 kwam overvliegen op weg naar doelen in Duitsland. Tot de invasie in Normandië op 6 juni 1944 waren vliegtuigen, en met name bommenwerpers, eigenlijk het enige wapen waarmee de westerse geallieerden Duitsland konden aanvallen. In de eerste oorlogsjaren waren de mogelijkheiden nog beperkt, omdat de luchtvloot nog niet op sterkte was en de navigatietechniek nog niet zodanig was dat doelen ver weg in Duitsland ook daadwerkelijk gevonden konden worden, laat staan geraakt. Aanvankelijk werden dagvluchten gemaakt, maar Duits luchafweergeschut en Duitse jachtvliegtuigen schoten hierbij zo veel geallieerde toestellen neer, dat de Britten overstapten op nachtvluchten. Dit maakte het probleem van de navigatie en het vinden van de doelen nog groter. De Amerikanen bleven, althans officieel, bij dagvluchten.

De navigatieproblemen bij nacht losten de Britten op door bomtapijten op Duitse steden te gaan gooien (carpet bombing). Dit werd gezien als de enige mogelijkheid om Duitsland effectief aan te vallen. Identificatie van individuele doelen als fabrieken en spoorwegstations was daarbij niet meer nodig.

Met een toenemende frequentie, bij goed weer dagelijks danwel nacht na nacht, vlogen zo zwermen van honderden Britse of Amerikaanse bommenwerpers vanaf bases in Groot-Brittannië over Nederland naar Duitsland om steden en infrastructuur te vernietigen.

Bij deze bombardementsvluchten waren de verliezen aan manschappen en vliegtuigen enorm. Van de ongeveer 125.000 mannen die voor RAF Bomber Command hebben gevlogen, zijn er ruim 55.000 (44,4%) omgekomen! Van elke operatie keerde gemiddeld vijf procent van de deelnemende toestellen (een op de twintig) niet terug op zijn basis. RAF Bomber Command verloor aldus (afhankelijk van de geraadpleegde bron) rond 10.000 bommenwerpers. Bij de Amerikaanse 8th Air Force, die vanuit Groot-Brittannië op Duitsland vloog, waren de verliezen vergelijkbaar, maar iets minder groot.

Onderstaande opsomming van bommenwerpers en jachtvliegtuigen is gebaseerd op het Verliesregister 1939-1945, dat op 29 maart 2008 door de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945 is aangeboden aan het Nederlands Instituut voor Militaire Historie. In dit register staan (volgens de stand van 1 januari 2008) de gegevens van alle in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog neergestorte vliegtuigen. Op de pagina's van de individuele vliegtuigen staat een link naar het verliesregister.

Bommenwerpers

Van onderstaande negen bommenwerpers zijn de eerste acht neergekomen in Bergh. Het laatste is neergekomen in Zelhem, maar het enige bemanningslid dat de ramp overleefde, heeft naderhand in Bergh ondergedoken gezeten.

Jachtvliegtuigen

Van onderstaande jachtvliegtuigen staat vast dat ze in Bergh zijn neergekomen. Er zijn bronnen die van veel grotere aantallen melding maken (zie bijvoorbeeld Bergh in de frontlinie), maar hierbij kunnen dubbeltellingen zijn, toestellen die aan de Duitse kant van de grens zijn neergestort, of Duitse jagers die een geslaagde noodlanding konden maken en later opnieuw zijn ingezet.

Bronnen

Sjabloon:Onderwerp