Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Messerschmitt Me 109G-14 461997: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(Bron)
(gegevens Bernauer ingevoegd)
Regel 1: Regel 1:
 
[[Afbeelding:Messerschmidt Bf 109.jpg|thumb|right|320px|'''Een Messerschmidt Bf 109G in het RAF-museum in Hendon bij Londen.]]
 
[[Afbeelding:Messerschmidt Bf 109.jpg|thumb|right|320px|'''Een Messerschmidt Bf 109G in het RAF-museum in Hendon bij Londen.]]
Op 27 september [[1944]] stortte bij [[Zeddam]] een Duitse '''Messerschmidt Bf 109G-14''' neer. De piloot, ''Oberfeldwebel'' F.J. Bemauer, heeft het er waarschijnlijk levend afgebracht. Het toestel had  ''Werkenummer'' 461997 en behoorde tot de 1e ''Gruppe'' van ''Jagdgeschwader 76''.
+
Op 27 september [[1944]] stortte bij [[Zeddam]] een Duitse '''Messerschmidt Bf 109G-14''' neer. Het toestel had  ''Werkenummer'' 461997 en behoorde tot de ''1e Gruppe'' van ''Jagdgeschwader 76''.
 +
 
 +
De piloot was ''Oberfeldwebel'' Franz Josef Bernauer, geboren op 12 mei [[1916]]. Hij kwam om het leven toen zijn toestel neerkwam tegenover Korenveld nr. 4 in Zeddam. Hij werd begraven op de NH begraafplaats in Zeddam.
 +
 
 +
Door een fout in de administratie werd verondersteld, dat Bernauer tussen de vier soldaten afkomstig van het RK kerkhof in Zeddam begraven lag. Tot [[1987]] had hij in Ysselsteyn een graf in massagraf 13! In oktober 1987 werd hij herbegraven in Ysselsteyn in graf 343 van rij 14 in blok CA. Zijn grafsteen geeft 26 september 1944 aan, maar een document van ''Luftgaukommando VI'' van 9 november 1944 geeft aan dat Bernauer op 27 september niet terugkeerde van een gevechtsvlucht in de regio [[Emmerik|Emmerich]].
 +
 
 +
Kleine delen van dit toestel werden opgegraven door de ''Aircraft Research Group Achterhoek'' (ARGA).
  
 
== Bron ==
 
== Bron ==
 +
*[http://www.arga-nl.nl ''Karl Lusink / ARGA'']
 
*[http://www.nimh.nl/nl/images/1944%20sec_tcm5-7285.pdf Verliesregister 1939-1945, lijst 1944]
 
*[http://www.nimh.nl/nl/images/1944%20sec_tcm5-7285.pdf Verliesregister 1939-1945, lijst 1944]
  
 
{{Onderwerp|Tweede Wereldoorlog|Vliegtuigen neergestort in Bergh}}
 
{{Onderwerp|Tweede Wereldoorlog|Vliegtuigen neergestort in Bergh}}
 
 
Oberfeldwebel Franz Josef Bernauer sneuvelde op 27-09-1944 te Zeddam.
 
Geboren: 12-05-1916
 
Zijn Messerschmitt Me 109 jager werd neergeschoten tegenover Korenveld nr 4 te Zeddam.
 
Bernauer werd begraven op de NH begraafplaats in Zeddam.
 
Door een fout in de administratie werd veronderstelt dat Bernauer tussen de 4 soldaten afkomstig van het RK kerkhof in Zeddam begraven lag. Tot 1987 had Bernauer in Ysselsteyn een graf in massagraf 13!!
 
In oktober 1987 werd Bernauer herbegraven in Ysselsteyn in graf CA-14-343.
 
Zijn grafsteen geeft 26 september 1944 aan maar een dokument van Lufgaukommando VI (9/11/44) geeft aan dat Bernauer op 27 september niet terugkeerde van een gevechtsvlucht in de regio Emmerich.
 
Kleine delen van dit toestel werden opgegraven door de Aircraft Research Group Achterhoek (ARGA)
 
Karl Lusink
 
ARGA
 

Versie van 26 aug 2009 om 08:06

Een Messerschmidt Bf 109G in het RAF-museum in Hendon bij Londen.

Op 27 september 1944 stortte bij Zeddam een Duitse Messerschmidt Bf 109G-14 neer. Het toestel had Werkenummer 461997 en behoorde tot de 1e Gruppe van Jagdgeschwader 76.

De piloot was Oberfeldwebel Franz Josef Bernauer, geboren op 12 mei 1916. Hij kwam om het leven toen zijn toestel neerkwam tegenover Korenveld nr. 4 in Zeddam. Hij werd begraven op de NH begraafplaats in Zeddam.

Door een fout in de administratie werd verondersteld, dat Bernauer tussen de vier soldaten afkomstig van het RK kerkhof in Zeddam begraven lag. Tot 1987 had hij in Ysselsteyn een graf in massagraf 13! In oktober 1987 werd hij herbegraven in Ysselsteyn in graf 343 van rij 14 in blok CA. Zijn grafsteen geeft 26 september 1944 aan, maar een document van Luftgaukommando VI van 9 november 1944 geeft aan dat Bernauer op 27 september niet terugkeerde van een gevechtsvlucht in de regio Emmerich.

Kleine delen van dit toestel werden opgegraven door de Aircraft Research Group Achterhoek (ARGA).

Bron

Sjabloon:Onderwerp