Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Arnhemseweg: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(Bedrijven)
Regel 5: Regel 5:
 
De weg is in de [[Vorige eeuw|jaren dertig]] aangelegd in het kader de werkverschaffing. Om de grote werkeloosheid tijdens de economische crisis in die jaren te bedwingen, organiseerde de overheid grote projecten waarin werklozen verplicht werden om in grote werkploegen ongeschoold werk uit te voeren. De aanleg van de weg Beek–Babberich was zo'n project. Het benodigde zand werd met kiepkarren over smalspoor aangevoerd vanuit de [[zandwinning|zandafgraving]] in het [[Zandbult 't Peeske|Gat van Van Haren]] in het [[Zonderbos]] bij [[Peeske, 't (Uitspanning)|uitspanning 't Peeske]]. Dit alles gebeurde op mankracht met schop en kruiwagen.
 
De weg is in de [[Vorige eeuw|jaren dertig]] aangelegd in het kader de werkverschaffing. Om de grote werkeloosheid tijdens de economische crisis in die jaren te bedwingen, organiseerde de overheid grote projecten waarin werklozen verplicht werden om in grote werkploegen ongeschoold werk uit te voeren. De aanleg van de weg Beek–Babberich was zo'n project. Het benodigde zand werd met kiepkarren over smalspoor aangevoerd vanuit de [[zandwinning|zandafgraving]] in het [[Zandbult 't Peeske|Gat van Van Haren]] in het [[Zonderbos]] bij [[Peeske, 't (Uitspanning)|uitspanning 't Peeske]]. Dit alles gebeurde op mankracht met schop en kruiwagen.
  
De aanleg maakte deel uit van een groter wegenplan in de [[gemeente Bergh]]. Hiermee werden al bestaande [[:Categorie:Rijks- en provinciale wegen Bergh|grintwegen]] verbeterd, verlegd en doorgetrokken. De oude grintweg van [[Terborg]] via [[Zeddam]] naar Didam liep vroeger vanaf het [[Tol in Beek|Oude Tolhuis]] over de Berkenlaan en de [[Didamseweg]] door [[Loerbeek]], maar werd verlegd naar Beek. Zo ontstond de Arnhemseweg, deels uit al bestaande weggedeelten, deels nieuw aangelegd.
+
De aanleg maakte deel uit van een groter wegenplan in de [[gemeente Bergh]]. Hiermee werden al bestaande [[:Categorie:Rijks- en provinciale wegen Bergh|grintwegen]] verbeterd, verlegd en doorgetrokken. De oude grintweg van [[Terborg]] via [[Zeddam]] naar Didam liep vroeger vanaf het [[Tol in Beek|Oude Tolhuis]] over de Berkenlaan en de [[Didamseweg]] door [[Loerbeek]], maar werd verlegd naar Beek. Zo ontstond de Arnhemseweg, deels uit al bestaande weggedeelten, deels nieuw aangelegd. Op de topografische kaarten verschijnt deze weg voor het eerst in [[1941]] (het westelijke deel tot aan de [[Sint Jansgildestraat]]) en [[1951]] (oostelijke deel tussen de Sint Jansgildestraat en de Berkenlaan).
  
Aan deze weg staat het [[Oorlogsmonument Beek|oorlogsmonument]] voor de [[oorlogsslachtoffers]] uit [[Beek]] en [[Loerbeek]].
+
Aan deze weg staat voor huisnummer 6 het [[Oorlogsmonument Beek|oorlogsmonument]] voor de [[oorlogsslachtoffers]] uit [[Beek]] en [[Loerbeek]].
  
 
In september [[1965]] gebeurde er op deze weg een [[Ongeluk Vredesteinbusje 1965|ernstig verkeersongeluk]] met een [[Bedrijfsbussen|bedrijfsbusje]] van [[Vredestein]].
 
In september [[1965]] gebeurde er op deze weg een [[Ongeluk Vredesteinbusje 1965|ernstig verkeersongeluk]] met een [[Bedrijfsbussen|bedrijfsbusje]] van [[Vredestein]].

Versie van 8 mrt 2021 om 13:15

Beschrijving

Uit De Graafschapbode van 11 april 1934

De Arnhemseweg in Beek maakt deel uit van de N335. De weg loopt van de T-splitsing met de Berkenlaan (tot waar de naam Beekseweg is) naar de T-splitsing met de Oud Arnhemseweg (N812) en de Bievankweg (in Didam). De Oud Arnhemseweg loopt richting Babberich en de oprit van de A12; de Bievankweg loopt richting Didam en de oprit van de A18.

De weg is in de jaren dertig aangelegd in het kader de werkverschaffing. Om de grote werkeloosheid tijdens de economische crisis in die jaren te bedwingen, organiseerde de overheid grote projecten waarin werklozen verplicht werden om in grote werkploegen ongeschoold werk uit te voeren. De aanleg van de weg Beek–Babberich was zo'n project. Het benodigde zand werd met kiepkarren over smalspoor aangevoerd vanuit de zandafgraving in het Gat van Van Haren in het Zonderbos bij uitspanning 't Peeske. Dit alles gebeurde op mankracht met schop en kruiwagen.

De aanleg maakte deel uit van een groter wegenplan in de gemeente Bergh. Hiermee werden al bestaande grintwegen verbeterd, verlegd en doorgetrokken. De oude grintweg van Terborg via Zeddam naar Didam liep vroeger vanaf het Oude Tolhuis over de Berkenlaan en de Didamseweg door Loerbeek, maar werd verlegd naar Beek. Zo ontstond de Arnhemseweg, deels uit al bestaande weggedeelten, deels nieuw aangelegd. Op de topografische kaarten verschijnt deze weg voor het eerst in 1941 (het westelijke deel tot aan de Sint Jansgildestraat) en 1951 (oostelijke deel tussen de Sint Jansgildestraat en de Berkenlaan).

Aan deze weg staat voor huisnummer 6 het oorlogsmonument voor de oorlogsslachtoffers uit Beek en Loerbeek.

In september 1965 gebeurde er op deze weg een ernstig verkeersongeluk met een bedrijfsbusje van Vredestein.

Huisnummers Gemeentegids 1971

Bedrijven

  • nr. 1: Hier zat in de 80er jaren Pension Anita van eigenaar E.M. Tomassen. Het pension had 2 kamers met in totaal 4 bedden. Dit is tegenwoordig een woonhuis.
  • nr. 4: B&B De Kleine Bult - bed & breakfast van de familie Klaver Gulikers. Het is gevestigd in het vrijstaande tuinhuis van de familie.
  • nr. 5: Huisartsenpraktijk Beek Montferland. In dit gebouw zit in de gevel een geldautomaat van de ING (voorheen een geldautomaat van de Rabobank).
  • nr. 11: Hier zaten Brasserie Le Roc en de restaurants 't Hazepad, De Provence en De Bourgondiër. Alle zijn gesloten.
  • nr. 13: Garagebedrijf B. Hendriksen en Esso Express tankstation. Dit garagebedrijf zit hier al sinds 1956. Het tankstation is al vele malen van merk veranderd, van Caltex 1956 via Chevron 1967, Texaco 2001, Firezone als laatste bemande station en nu het onbemande Esso Express station.
  • nr. 19: Wegrestaurant "De Barrière"
  • nr. 26: Dierenpension van Gaalen

Kaarten

Beek en De Byvanck voor de aanleg van de Arnhemseweg
op een topografische kaart uit 1931
Beek en De Byvanck na de aanleg van de Arnhemseweg
op een topografische kaart uit 1951
Bezig met het laden van de kaart...

Bronnen